Media straszą nas praktycznie każdym rodzajem pokarmów. Mięso jest złe, bo zawiera hormony i antybiotyki; kasze tuczą; warzywa są toksyczne, ponieważ są spryskiwane chemikaliami. Z takich przekazów wynika, że na półkach sklepowych czyhają na nas same trucizny, a przecież coś jeść trzeba. Czy naprawdę jest aż tak źle? Jak to jest z tymi warzywami?

Czy owoce i warzywa są toksyczne?

Niestety, do ochrony roślin często stosuje się pestycydy, które nie są obojętne dla naszego zdrowia. Environmental Working Group – amerykańska organizacja ekologiczna – co roku przygotowuje raport, w którym wymienia najbardziej toksyczne owoce i warzywa. Wśród nich znalazły się m.in. truskawki, szpinak, nektarynki, jabłka, brzoskwinie, gruszki, wiśnie i winogrona. W  Polsce, w 2016 roku, Zakład Badania Bezpieczeństwa Żywności przeprowadził podobne testy kontrolne. Pod lupę wzięto uprawy sadownicze, warzywne oraz rolnicze. Na naszym rodzimym rynku najgorzej wypadły brokuły, rukola, kapusta głowiasta i rzodkiewki. Ogólnie, w 2,2 % przebadanych plonów stwierdzono przekroczenie wskaźnika NDP (Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości środków ochrony roślin) ustalonego zgodnie z Regulacją Komisji Europejskiej*.

Do wszystkich tego typu badań trzeba podchodzić ze zdrowym rozsądkiem. Wyniki, jak to w statystyce, są uśrednione. Tymczasem, żeby je dobrze zinterpretować, należałoby rozpatrzyć nie tylko ile pestycydów znaleziono w roślinach, ale przede wszystkim jakiego typu były to środki. Niektóre z nich oddziałują tylko ze strukturami komórkowymi występującymi w roślinach lub konkretnej rodzinie owadów, są więc bezpieczne dla ludzi. Inne za to mogą być neurotoksynami, szkodliwymi dla naszych organizmów nawet w niewielkiej ilości.

Jak unikać pestycydów?

Rozwiązań jest kilka. Możemy prowadzić swój własny ogródek, a jeśli mieszkamy w centrum miasta, w bloku – nawet hodowlę doniczkową. Nie zapominajmy, że zawsze mamy wybór. Możemy kupować od dostawców, którzy do uprawy roślin nie stosują żadnych sztucznych środków ochrony roślin. Warto poszukać w okolicy gospodarstw wiejskich, prowadzących uprawy organiczne, albo sklepów z eko-żywnością. Jeśli żadna z powyższych opcji nie wchodzi w grę, lepiej robić zakupy w lokalnym zieleniaku, niż w hipermarkecie.

Pestycydów można się szybko pozbyć – używać ekologicznego płynu przeznaczonego do mycia warzyw i owoców, wyprodukowanego np. na bazie octu jabłkowego. Można również wykorzystać w tym celu produkty, które każdy z nas ma w swojej kuchni.

Prosty, domowy sposób na oczyszczanie warzyw i owoców

  1. Usunięcie bakterii

Wypłucz owoce i warzywa w wodzie o odczynie kwaśnym. Odpowiednia proporcja to pół szklanki octu na jeden litr wody.

  1. Usunięcie pestycydów

Pestycydy usuń płucząc rośliny w wodzie o odczynie alkalicznym. W jednym litrze wody rozpuść łyżkę sody kuchennej.

Bardzo ważne jest zachowanie takiej kolejności. Nie łączcie kroku 1. i 2., ponieważ otrzymacie wtedy roztwór obojętny, który nie będzie wykazywał pożądanego działania.

  1. Płukanie warzyw i owoców w czystej wodzie

I już ?

Czy warzywa i owoce są zdrowe?

Lista pozytywnych właściwości warzyw i owoców jest naprawdę długa. Przede wszystkim są one źródłem witamin, błonnika oraz wody strukturalnej. Dodają nam energii (dzięki naturalnie występującym cukrom proste i złożone) oraz wzmacniają naszą odporność. Pomagają złagodzić objawy wielu chorób; np. czosnek, który zawiera substancje lotne o działaniu podobnym do antybiotyku, jest nieoceniony podczas przeziębienia. Aronia zawiera związki o silnych właściwościach  przeciwutleniających, przez co przyczynia się do obniżenia ciśnienia krwi. Podobnie działają też szpinak i papryka. Cytryna pomaga w rozpuszczaniu kamieni żółciowych. Kiedy dopada Cię migrena, której towarzyszą mdłości – sięgnij po imbir. Wiśnie, które zawierają dużo potasu, również pomagają na bóle głowy. Jeśli cierpisz na zaparcia, zjedz jabłka, ponieważ stanowią źródło rozpuszczalnego błonnika, z kolei przy biegunkach sięgnij po gotowaną marchew.

Owoce i warzywa, oprócz witamin, zawierają również: fitoestrogeny – hormony roślinne, które łagodzą objawy menopauzy, flawonoidy, które neutralizują wolne rodniki, cynk, fosfor, jod, krzem, kwas foliowy, magnez, miedź, potas, wapń i żelazo. Jak sami widzicie, dobroczynne właściwości warzyw i owoców można by wymieniać bez końca :).

Korzystaj z dobrodziejstw natury

Moim zdaniem nie należy obawiać się spożywania warzyw i owoców.

Warto wprowadzić je do swojej diety. Podczas mojej praktyki z Pacjentami zaobserwowałam, że większość osób, które spożywały warzywa i owoce, lepiej się czuło, stopniowo odzyskiwało zdrowie i w konsekwencji traciło zbędne kilogramy. Jeśli tylko przestrzegamy kilku opisanych w artykule zasad, czyli kupujemy je w zaufanych, sprawdzonych miejscach i oczyszczamy z pestycydów, możemy bez obaw cieszyć się ich wspaniałymi właściwościami. Pamiętajcie, że w diecie najważniejsza jest różnorodność. Jest tak wiele możliwych zastosowań warzyw i owoców. Możecie delektować się pysznymi koktajlami, przecierami, sałatkami, albo po prostu spożywać je w całości (tutaj opisałam moje sprawdzone przepisy na dania z warzyw i owoców).

Zachęcam również do kupowania roślin sezonowych, charakterystycznych dla naszej strefy klimatycznej. Kupowane owoców i warzyw wtedy, kiedy dojrzały naturalnie i mają najwięcej wartościowych składników, jest bardzo dobrym rozwiązaniem 🙂

 

 


* Źródło:
http://www.inhort.pl/files/program_wieloletni/PW_2015_2020_IO/spr_2016/2.5_2016_Raport.pdf